Archief

 

  DOLLE MAANDAG speelt DOLLE MAANDAG

Geïnspireerd door de boeken Angst voor de vrijheid en Anatomie van de menselijke destructiviteit (achtergronden en verschijningsvormen van agressie, sadisme en geweld), van Erich Fromm, creëerde Chaya Aschkenasy  de bouffoneske  voorstelling DOLLE MAANDAG speelt DOLLE MAANDAG.

In deze voorstelling zien we hoe de mens, verdreven uit het paradijs, zich geen raad weet met de existentiële angst. Hij is zich van zichzelf bewust geworden en vraagt zich af wie hij is, waar hij is en wat hij hier doet.
Hij moet zijn gevoelens van geïsoleerdheid, machteloosheid en verlorenheid overwinnen, zodat hij zich thuis voelt in de wereld. De mens blijkt een doel nodig te hebben. Dit kán zijn basis vormen voor werkelijke waarden, maar het hoeft niet altijd zo te zijn. Veel mensen lijden aan onvoldoende creativiteit, onbewust vervelen ze zich. Maar bijna iedereen vindt wel een compensatie in allerlei 'activiteiten' en zorgt er zo voor zich niet bewust te gaan vervelen.


In deze voorstelling worden er allerlei activiteiten getoond zoals o.a.; druk, druk, druk met werk, voor de buis hangen, naar auto ongelukken kijken, zogenaamd gelukkig zijn in een relatie, die de mens wel vult maar niet voedt.

De speelstijl is bouffonesk:

De bouffon, oorspronkelijk de nar van de koning in de middeleeuwen, was de enige persoon die aan het hof kritiek kon geven zonder daarvoor gestraft te worden.
De bouffons maken gebruik van de narrenvrijheid. Als buitenstaanders van de maatschappij kunnen zij op humoristische wijze commentaar geven op pijnlijke menselijke situaties.
In deze voorstelling geen middeleeuwse narren maar figuren die in een modernere vorm dezelfde taak uitvoeren. De bouffons hebben het in essentie over het sociale aspect van menselijke relaties en laten de absurditeit ervan zien. Ze houden zich bezig met macht en hiërarchie en keren de waarden om. ( Jacques Lecoq, Het lichaam als dichter)

Na deze voorstelling ontstond het idee om het aspect relaties verder uit te werken, wat resulteerde in de tweede voorstelling: Waar ben je? Liefde's labyrint.

Waar ben je? Liefde's labyrint


Nadat de mensen uit het paradijs zijn verdreven voelen ze zich alleen en zijn op zoek.
Op zoek naar de geliefde. Kunnen ze elkaar vinden?
De paradijselijke tuin blijkt te zijn veranderd.
Een labyrint waarin ze elkaar voortdurend blijven zoeken.

Een voorstelling over liefde en relaties.

DOLLE MAANDAG combineert in Waar ben je? Liefde's labyrint. slapstick, mime, objectentheater, clownerie en tekst.
Op humoristische en uitvergrote wijze zien we het gedrag van de personages in een relatie.

Concept /spel: Chaya Aschkenasy & Joris Lehr
Speladvies: Nader Farman
Eindregie: George Isherwood


MORTIMER

Angsten, woede, eenzaamheid, verlatenheid...
Al eeuwenlang worstelt de mens met zijn demonen.

Methoden, rituelen en therapieën...
De hoeveelheid beschikbare 'bestrijdingsmiddelen' overstijgt het aantal
demonen.

 Het definitieve tegengif leek onvindbaar.

Tot nu toe...

'Dolle Maandag' presenteert een eenvoudig instrument voor het temmen van
uw demonen.

De monsters onder uw bed liggen nu knorrend aan uw voeteneinde.

DOLLE MAANDAG maakt humoristische en fysieke theatervoorstellingen.
Met zeer eenvoudige middelen slaagt zij er in om alle mogelijke situaties
uit te beelden.

Concept/spel: Chaya Aschkenasy
Speladvies: Joris Lehr
Tekstadvies: Marc Veerkamp
Eindregie: George Isherwood
Lichtontwerp en techniek: Pedro Ascher 
Fotografie: Han Singels


Dinsdag 6 juni 2006 speelde deze voorstelling in het Parooltheater

Klik hier voor een recensie in Het Parool

Is this your life?


Welkom in Is this your life?, een heerlijke show over de
leegheid van het bestaan.

Met diabolisch plezier dansen uw gastheer en gastvrouw
langs de nachtmerries van hun gasten.

In een mum van tijd passeren op gruwelijke wijze toekomst en
verleden de revue.

Wat hebben ze met hun leven gedaan?
Is er hoop voor deze mislukkelingen?

In een magische act, hier en nu,
vinden ze verwondering en verandering.

Spel: Chaya Aschkenasy en Joris Lehr
Regie: Trudie Lute